måndag 29 april 2013

Hoppusslad gudstjänst på Bönsöndagen (2 årg).

Här kommer en "hoppusslad" gudstjänst för Bönsöndagen, andra årgången. 

Bloggdatum och tidsangivelser i övrigt stämmer inte alls, men strunt samma. Några av bibelläsningarna är avsiktligt utvidgade för sammanhangets skull. 

Håll till godo!

Klockringning från Storkyrkan:


Ingångspsalm 
238 JAG LYFTER MINA HÄNDER


Ingångsord - dagens psaltarpsalm 
PSALTAREN 13
För körledaren. En psalm av David.
Hur länge ska du glömma mig, Herre? Hur länge ska du dölja ditt ansikte? Hur länge ska tankarna mala, mitt hjärta ängslas dag efter dag? Hur länge ska min fiende triumfera?
Se på mig, svara mig, Herre, min Gud! Ge ny glans åt mina ögon, låt mig inte somna in i döden. Låt inte min fiende säga att han besegrat mig, mina ovänner jubla över mitt fall. Jag litar på din godhet, mitt hjärta skall jubla över din hjälp. Jag vill sjunga till Herrens ära, ty han är god mot mig.   


Bön om syndernas förlåtelse
Vi har inte en överstepräst som är oförmögen att känna med oss i våra svagheter, utan en som har prövats på alla sätt och varit som vi men utan synd. Låt oss därför frimodigt träda fram till nådens tron för att få förbarmande och nåd i den stund då vi behöver hjälp:

Ur PSALTAREN 51
Förbarma dig, Gud, i din nåd, stryk ut mina synder i din stora godhet. Gör mig fri från all min skuld och rena mig från min synd. Jag vet vad jag har brutit, min synd står alltid inför mig. Mot dig, bara mot dig har jag syndat, jag har gjort det som är ont i dina ögon. Du har rätt när du ställer mig till svars, den dom du fäller är rättvis. I skuld är jag född, i synd blev jag till i min moders liv. 
Du som älskar ett uppriktigt hjärta, ge mig vishet i mitt innersta. Rena mig med isop från min synd, tvätta mig vit som snö. Låt mig få höra glädjerop och lovsång, låt den du har krossat få jubla. Vänd bort din blick från mina synder, stryk ut all min skuld. Skapa i mig, Gud, ett rent hjärta, ge mig ett nytt och stadigt sinne. Driv inte bort mig från din närhet, ta inte ifrån mig din heliga Ande. Låt mig åter glädjas över att du räddar, håll mig uppe, ge mig ett villigt sinne.   

Tillsägelse om syndernas förlåtelse
Ur FÖRSTA JOHANNESBREVET 1
Om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, då har vi gemenskap med varandra och blodet från Jesus, hans Son, renar oss från all synd. 
Om vi säger att vi är utan synd bedrar vi oss själva och sanningen finns inte i oss. Om vi bekänner våra synder är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss synderna och renar oss från all orättfärdighet.

Låt oss tacka och bedja:
Gud vår Fader, tack för att vägen till dej ännu är öppen genom Jesus Kristus.
Hjälp oss att leva i din förlåtelse.
Stärk vår tro, öka vårt hopp och uppliva vår kärlek.
Amen. 

Kyrie (696:5) och Gloria med Laudamus (697:4):


Dagens bön     
Låt oss be om bönhörelse. 
Tystnad  
O Gud, du som har lärt oss att be med uppriktiga hjärtan, hör din kyrkas böner, så att vi efter din vilja får vad vi i tro önskar. Genom din Son Jesus Kristus, vår Herre, som med dig och den helige Ande lever och verkar som en enda Gud, från evighet till evighet.
Amen.
 
Gammaltestamentlig läsning
Ur JEREMIA 29
Så säger Herren genom profeten Jeremia:      '
Jag vet vilka avsikter jag har med er, säger Herren: välgång, inte olycka. Jag ska ge er en framtid och ett hopp. När ni åkallar mig och ber till mig ska jag lyssna på er. När ni söker mig ska ni finna mig. Ja, om ni helhjärtat söker efter mig skall jag låta er finna mig, säger Herren. 
Så lyder Herrens ord. Gud, vi tackar dig.

Epistelläsning
Ur FÖRSTA JOHANNESBREVET 5:   
Så skriver aposteln Paulus:  
Detta skriver jag till er som tror på Guds Sons namn, för att ni ska veta att ni har evigt liv. Och vår frimodiga tro på Gud är denna: om vi ber honom om något efter hans vilja, så hör han oss. Och om vi vet att han hör oss vad vi än ber om, så vet vi också att vi får vad vi ber honom om.
Så lyder Herrens ord. Gud, vi tackar dig.

Gradualpsalm
209 O GUD, ALL SANNINGS KÄLLA

Evangelium
Ur LUKASEVANGELIET 11:
Upplyft era hjärtan till Gud och hör dagens heliga evangelium.
Så säger Herren genom evangelisten Lukas:   
En gång hade Jesus stannat på ett ställe för att be. När han slutade sa en av hans lärjungar till honom: ”Herre, lär oss att be, liksom Johannes lärde sina lärjungar.” Då sa han till dem: ”När ni ber ska ni säga: Fader, låt ditt namn bli helgat. Låt ditt rike komma. Ge oss var dag vårt bröd för dagen som kommer. Och förlåt oss våra synder, ty också vi förlåter var och en som står i skuld till oss. Och utsätt oss inte för prövning.” 
Han sade till dem: ”Tänk er att någon av er går till en vän mitt i natten och säger: ’Käre vän, låna mig tre bröd. En god vän som är på resa har kommit hem till mig, och jag har ingenting att bjuda på.’ Då kanske han där inne säger: ’Lämna mig i fred. Dörren är redan låst, och jag har barnen hos mig i sängen. Jag kan inte stiga upp och ge dig något.’ Men jag säger er: även om han inte stiger upp och ger honom något för vänskaps skull, så gör han det därför att den andre är så påträngande, och han ger honom allt vad han behöver. 
Därför säger jag er: Be, så ska ni få. Sök, så ska ni finna. Bulta, så ska dörren öppnas. Ty den som ber får, och den som söker finner, och för den som bultar ska dörren öppnas. Finns det någon far ibland er som ger sin son en orm när han ber om en fisk eller ger honom en skorpion när han ber om ett ägg? Om nu redan ni, som är onda, förstår att ge era barn goda gåvor, ska då inte Fadern i himlen ge Helig Ande åt dem som ber honom?”
Så lyder det heliga evangeliet. Lovad vare du, Kristus!

966 HALLELUJA

Predikan av Bengt Pleijel.

Han som förmår göra långt mer än allt vi ber om eller tänker, genom den kraft som mäktigt verkar i oss, honom tillhör äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla släktled i evigheternas evighet. Amen.
Ja, lovad vare Gud och välsignad i evighet, som med sitt ord har tröstat, lärt, förmanat och varnat oss. Hans helige Ande stadfäste ordet i våra hjärtan, så att vi inte blir glömska hörare utan ordets görare, som dagligen tillväxer i tro, hopp, kärlek och tålamod intill änden - och så blir saliga genom Jesus Kristus, vår Herre. Amen.

Trosbekännelse
NICAENUM: 
Jag tror på en enda Gud, allsmäktig Fader, skapare av himmel och jord, av allt vad synligt och osynligt är; 
och på en enda Herre, Jesus Kristus, Guds enfödde Son, född av Fadern före all tid, Gud av Gud, ljus av ljus, sann Gud av sann Gud, född och icke skapad, av samma väsen som Fadern, på honom genom vilken allting är skapat; som för oss människor och för vår salighets skull har stigit ned från himmelen och tagit mandom genom den helige Ande av jungfrun Maria och blivit människa; som ock har blivit för oss korsfäst under Pontius Pilatus, lidit och blivit begraven; som på tredje dagen har uppstått, efter skrifterna, och stigit upp till himmelen och sitter på Faderns högra sida; därifrån igenkommande i härlighet till att döma levande och döda, på vilkens rike icke skall varda någon ände; 
och på den helige Ande, Herren och livgivaren, som utgår av Fadern och Sonen, på honom som tillika med Fadern och Sonen tillbedes och äras och som har talat genom profeterna; och på en enda, helig, allmännelig och apostolisk kyrka. Jag bekänner ett enda dop, till syndernas förlåtelse, och förväntar de dödas uppståndelse och den tillkommande världens liv. 

525 MITT HJÄRTA, FRÖJDA DEJ



Kyrkans allmänna förbön 

Helige Herre Gud, 
helige starke Gud, 
helige barmhärtige Frälsare, 
du evige Gud. 

Förbarma dig över oss! 

Om Andens kraft åt din kyrka, 
om enhet och förnyelse, 
om evangeliets framgång bland alla folk 
ropar vi till dig, o Herre: 

Hör oss, du vår Herre Gud! 

Om rättvisa och fred i världen 
(särskilt nu i Kongo, Tigray och Ukraina), 
om respekt för skapelsens gåvor, 
om utvägar ur de fattiga folkens nöd 
ropar vi till dig, o Herre: 

Hör oss, du vår Herre Gud! 

Om din tröst åt dem som sörjer, 
om din kraft åt de sjuka, 
om ditt ljus åt de döende,
om aktning för människans värde och värdighet 
ropar vi till dig, o Herre: 
Hör oss, du vår Herre Gud! 

Herre, lär oss att så betänka vår egen förestående bortgång,
att vi, när vi ska skiljas från detta förgängliga livet,
må vara beredda till en salig hädanfärd.

Herre, du hör innan vi ropar. 
Tack för att du är mäktig att ge långt utöver vad vi kan be eller tänka. 
Dig, vår Gud, tillhör pris och ära och makt från evighet till evighet. 

Amen.


Herrens bön


Välsignelsen
 


Slutpsalm
591 DET KAN VI GÖRA FÖR RÄTT OCH FÖR FRED 

   
Postludium
ROGATE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar